Układ common rail wczesnych silników diesla D4D w samochodach Toyota zapewniał wysoką kulturę pracy względem wcześniejszych rozwiązań. Już wczesne układy common rail umożliwiały precyzyjne podawanie dawki paliwa do komory spalania. Pierwsza wersja układu wtryskowego umożliwiała wtrysk paliwa pod ciśnieniem dochodzącym do 140 MPa.
Jeden z naszych stałych klientów przysłał nam do naprawy pompę common rail Denso HP2 22100-27010 do samochodu Toyota RAV4 z silnikiem 2.0 D4D 1CD-FTV. Pompy tego typu były także stosowane w modelu Toyota Avensis.
Samochód został wyprodukowany w 2001 roku i miał ponad 300 tys. km. przebiegu. Zgłoszonym objawem uszkodzenia pompy był brak mocy. Samochód odpalał w miarę normalnie, a praca silnika była równa.
Klient zmienił już zawory SCV (czerwony i zielony), jednak objaw nie ustąpił. Sprawdzenie wtryskiwaczy nie wykazało usterek, dopływ paliwa był drożny, filtr założony nowy. Podejrzenie padło więc na serce systemu common rail – pompę wysokiego ciśnienia.
Weryfikacja pompy
Pompa została rozebrana i stwierdzono trzy usterki:
– uszkodzona pompka zasilająca – łopatki były już mocno wytarte i z pewnością generowały opiłki. To uszkodzenie wpłynęło też na powstanie kolejnej usterki.
– uszkodzona głowica wysokociśnieniowa – tłoczki są już mocno zrysowane. Z powodu zarysowań ciśnienie wtrysku było zbyt niskie.
– siatkowy filtr paliwa był zapchany częściowo cząstkami stałymi. Olej napędowy nie wywołał w pompie korozji ani osadów, można więc przyjąć iż jakość paliwa nie była przyczyną usterek.
Po dokonaniu wyceny i otrzymaniu zielonego światło do naprawy od właściciela rozpoczęliśmy właściwy proces regeneracji pompy do Toyoty.
Czyszczenie pompy
Pierwszym krokiem było umycie części nadających się do użycia w myjkach ultradźwiękowych. Ponieważ stosowane w samochodach Toyota pompy HP2 posiadają aluminiowy korpus wykorzystano specjalny płyn nie powodujący ciemnienia aluminium.
Wałek krzywkowy oraz łożysko kulkowe nie wykazywały zużycia. Zostały umyte i przepłukane oraz przygotowane do ponownego wykorzystania. Podobnie nie podlegające wymianie elementy głowicy – zaworki oraz popychacze.
Montaż pompy
Montaż zaczęty został od zamocowania nowego filterka siatkowego. Poprzedni był mocno zabrudzony, mycie ultradźwiękowe nie pomogło mu wystarczająco. Były to zabrudzenia stałe, które mocno wbiły się w materiał filtrujący. Myjki ultradźwiękowe nie poradziły sobie z tym elementem.
W następnej kolejności zamontowano nową oryginalną pompkę zasilającą. Na zdjęciu powyżej widać różnicę pomiędzy łopatkami pomiędzy nową a starą pompką.
Kolejnym etapem był montaż wałka krzywkowego razem z łożyskiem kulkowym. Na wałek montowana jest specjalna podkładka regulująca luz wzdłużny wałka (nie ma jej na zdjęciu).
Montaż głowicy pompy Denso HP2
Jak widać na zdjęciu wałek ma eliptyczny kształt – ta elipsa to właśnie krzywka. Obracając się naciska naprzemiennie na popychacze sekcji tłoczących. Na tym naprzemiennym tłoczeniu opiera się zasada działania pompy wysokiego ciśnienia.
Po założeniu wałka przyszedł czas na skompletowanie najważniejszego elementu pompy . Ponieważ nowe głowice dostarczane są bez popychaczy, a stare popychacze były w dobrym stanie, zostały ponownie wykorzystane.
Stare zaworki ssące i tłoczące były w bardzo dobrym stanie. Nowa głowica pompy Denso HP2 dostarczana jest bez tych zaworków, zostały więc wykorzystane ponownie.
Ostatnim elementem był montaż elektrozaworów SCV (Suction Control Valve) regulujących dopływ paliwa do głowicy. Zawór regulacji ciśnienia w tym modelu znajduje się na listwie zasilającej wtryskiwacze common rail. Oringi zostały nasmarowane specjalnym smarem o konsystencji miodu, aby do minimum zmniejszyć ryzyko przycięcia krawędzi.
Sprawdzenie pompy po naprawie
Gotowa pompa trafiła na stół probierczy Bosch EPS 708, gdzie przetestowano wszystkie ważne parametry:
– równomierność działania sekcji w głowicy tłoczącej
Głowica wysokiego ciśnienia składa się z dwóch sekcji. Każda sekcja sterowana jest oddzielnym elektrozaworem. Całe paliwo przekazywane jest na wspólną szynę.
Nasze stanowisko probiercze testuje oddzielnie działanie obu elektrozaworów. Wydajność podawana jest w lewym dolnym rogu w (l/h).
– skuteczność działania elektrozaworu czerwonego
– skuteczność działania elektrozaworu zielonego
– sumaryczną wydajność sekcji
– wydajność podczas rozruchu
Tutaj możesz pobrać kompletny protokół po naprawie pompy.
Mamy już informację od klienta iż samochód odzyskał moc i niedługo podeśle kolejną pompę, tym razem do Toyoty Yaris.
Jeżeli pompa w Twoim samochodzie również wymaga naprawy, podeślij ją do Xander Diesel. Zawsze masz pewność, że pompa zostanie naprawiona z należytą starannością w jednym z najbardziej doświadczonych zakładów w Polsce. Szczegóły znajdziesz na stronie o regeneracji pomp wysokiego ciśnienia.
Nie wiesz czy Twoja pompa jest sprawna? Przeczytaj artykuł o tym jakie objawy mogą powodować awarie pompy wysokiego ciśnienia.
Cena naprawy pompy Denso HP2
W powyższym przykładzie cena naprawy wyniosła (jesień 2024):
Części wymienione to głowica wysokiego ciśnienia, pompka zasilająca, filterek, uszczelnienia, simmering. Gdyby doliczyć do tego drogie zawory SCV, które klient sam wcześniej wymienił cena dobiłaby do 3000 złotych brutto.
Nowsze konstrukcje pomp wtryskowych Denso są o wiele tańsze w naprawie, a także mniej skomplikowane. Pojawią się o nich podobne artykuły.