Regeneracja pompy Toyota RAV4 2.0 D4D

Wiktor Mamcarz

Układ common rail wczesnych silników diesla D4D w samochodach Toyota zapewniał wysoką kulturę pracy względem wcześniejszych rozwiązań. Już wczesne układy common rail umożliwiały precyzyjne podawanie dawki paliwa do komory spalania. Pierwsza wersja układu wtryskowego umożliwiała wtrysk paliwa pod ciśnieniem dochodzącym do 140 MPa.

Jeden z naszych stałych klientów przysłał nam do naprawy pompę common rail Denso HP2 22100-27010 do samochodu Toyota RAV4 z silnikiem 2.0 D4D 1CD-FTV. Pompy tego typu były także stosowane w modelu Toyota Avensis.

Samochód został wyprodukowany w 2001 roku i miał ponad 300 tys. km. przebiegu. Zgłoszonym objawem uszkodzenia pompy był brak mocy. Samochód odpalał w miarę normalnie, a praca silnika była równa.

Klient zmienił już zawory SCV (czerwony i zielony), jednak objaw nie ustąpił. Sprawdzenie wtryskiwaczy nie wykazało usterek, dopływ paliwa był drożny, filtr założony nowy. Podejrzenie padło więc na serce systemu common rail – pompę wysokiego ciśnienia.

Weryfikacja pompy

Pompa została rozebrana i stwierdzono trzy usterki:

– uszkodzona pompka zasilająca – łopatki były już mocno wytarte i z pewnością generowały opiłki. To uszkodzenie wpłynęło też na powstanie kolejnej usterki.

Mocno zużyta łopatka pompki wstępnej
wyraźne rysy na tłoczku głowicy pompy

– uszkodzona głowica wysokociśnieniowa – tłoczki są już mocno zrysowane. Z powodu zarysowań ciśnienie wtrysku było zbyt niskie.

– siatkowy filtr paliwa był zapchany częściowo cząstkami stałymi. Olej napędowy nie wywołał w pompie korozji ani osadów, można więc przyjąć iż jakość paliwa nie była przyczyną usterek.

zabrudzony filtr siatkowy pompy Denso Toyota RAV4

Po dokonaniu wyceny i otrzymaniu zielonego światło do naprawy od właściciela rozpoczęliśmy właściwy proces regeneracji pompy do Toyoty.

Czyszczenie pompy

Pierwszym krokiem było umycie części nadających się do użycia w myjkach ultradźwiękowych. Ponieważ stosowane w samochodach Toyota pompy HP2 posiadają aluminiowy korpus wykorzystano specjalny płyn nie powodujący ciemnienia aluminium.

wałek pompy Toyota podczas czyszczenia w myjce ultradźwiękowej

Wałek krzywkowy oraz łożysko kulkowe nie wykazywały zużycia. Zostały umyte i przepłukane oraz przygotowane do ponownego wykorzystania. Podobnie nie podlegające wymianie elementy głowicy – zaworki oraz popychacze.

filtry siatkowe pompy Denso zabrudzony oraz nowy

Montaż pompy

Montaż zaczęty został od zamocowania nowego filterka siatkowego. Poprzedni był mocno zabrudzony, mycie ultradźwiękowe nie pomogło mu wystarczająco. Były to zabrudzenia stałe, które mocno wbiły się w materiał filtrujący. Myjki ultradźwiękowe nie poradziły sobie z tym elementem.

zużyta oraz nowa łopatka pompki zasilającej w pompie Denso HP2

W następnej kolejności zamontowano nową oryginalną pompkę zasilającą. Na zdjęciu powyżej widać różnicę pomiędzy łopatkami pomiędzy nową a starą pompką.

zamontowana nowa pompka zasilająca

Kolejnym etapem był montaż wałka krzywkowego razem z łożyskiem kulkowym. Na wałek montowana jest specjalna podkładka regulująca luz wzdłużny wałka (nie ma jej na zdjęciu).

Wałek pompy Toyota wraz z łożyskiem
Wałek pompy Denso zamontowany w korpusie pompy wysokiego ciśnienia

Montaż głowicy pompy Denso HP2

Jak widać na zdjęciu wałek ma eliptyczny kształt – ta elipsa to właśnie krzywka. Obracając się naciska naprzemiennie na popychacze sekcji tłoczących. Na tym naprzemiennym tłoczeniu opiera się zasada działania pompy wysokiego ciśnienia.

Po założeniu wałka przyszedł czas na skompletowanie najważniejszego elementu pompy . Ponieważ nowe głowice dostarczane są bez popychaczy, a stare popychacze były w dobrym stanie, zostały ponownie wykorzystane.

Stara i nowa głowica pompy wysokiego ciśnienia do samochodu Toyota RAV4
Zdjęcie rolki popychacza pompy common rail Denso HP2
popychacz pompy wysokiego ciśnienia Denso HP2

Stare zaworki ssące i tłoczące były w bardzo dobrym stanie. Nowa głowica pompy Denso HP2 dostarczana jest bez tych zaworków, zostały więc wykorzystane ponownie.

Pompa wtryskowa Toyota RAV4 przed montażem zaworków
Zaworek ssący pompy wysokiego ciśnienia Denso
Zaworek tłoczący pompy common rail Toyota RAV4

Ostatnim elementem był montaż elektrozaworów SCV (Suction Control Valve) regulujących dopływ paliwa do głowicy. Zawór regulacji ciśnienia w tym modelu znajduje się na listwie zasilającej wtryskiwacze common rail. Oringi zostały nasmarowane specjalnym smarem o konsystencji miodu, aby do minimum zmniejszyć ryzyko przycięcia krawędzi.

Zawory SCV do pomp Toyota RAV4 oraz Toyota Avensis

Sprawdzenie pompy po naprawie

Gotowa pompa trafiła na stół probierczy Bosch EPS 708, gdzie przetestowano wszystkie ważne parametry:

Sprawdzenie pompy Toyota na stanowisku probierczym

równomierność działania sekcji w głowicy tłoczącej

wykres równomierności dawkowania sekcji w pompie Toyota RAV4

Głowica wysokiego ciśnienia składa się z dwóch sekcji. Każda sekcja sterowana jest oddzielnym elektrozaworem. Całe paliwo przekazywane jest na wspólną szynę.

Nasze stanowisko probiercze testuje oddzielnie działanie obu elektrozaworów. Wydajność podawana jest w lewym dolnym rogu w (l/h).

skuteczność działania elektrozaworu czerwonego

Idealny wynik testu elektrozaworu SCV1

– skuteczność działania elektrozaworu zielonego

Bardzo dobry wynik testu elektrozaworu SCV2

sumaryczną wydajność sekcji

wynik testu pełnej wydajności pompy HP2 to 86 litrów na godzinę przy 2000 obrotów na minutę

– wydajność podczas rozruchu

wynik testu dawki rozruchowej pompy Denso to 4.6 litra na godzinę przy 100 obrotach na minutę

Tutaj możesz pobrać kompletny protokół po naprawie pompy.

Mamy już informację od klienta iż samochód odzyskał moc i niedługo podeśle kolejną pompę, tym razem do Toyoty Yaris.

Jeżeli pompa w Twoim samochodzie również wymaga naprawy, podeślij ją do Xander Diesel. Zawsze masz pewność, że pompa zostanie naprawiona z należytą starannością w jednym z najbardziej doświadczonych zakładów w Polsce. Szczegóły znajdziesz na stronie o regeneracji pomp wysokiego ciśnienia.

Nie wiesz czy Twoja pompa jest sprawna? Przeczytaj artykuł o tym jakie objawy mogą powodować awarie pompy wysokiego ciśnienia.

regeneracja pompy denso Toyota RAV4

Cena naprawy pompy Denso HP2

W powyższym przykładzie cena naprawy wyniosła (jesień 2024):

Usługa – 450zł brutto
Części – 1700zł brutto
Łączna cena regeneracji pompy Denso 2150zł brutto

Części wymienione to głowica wysokiego ciśnienia, pompka zasilająca, filterek, uszczelnienia, simmering. Gdyby doliczyć do tego drogie zawory SCV, które klient sam wcześniej wymienił cena dobiłaby do 3000 złotych brutto.

Nowsze konstrukcje pomp wtryskowych Denso są o wiele tańsze w naprawie, a także mniej skomplikowane. Pojawią się o nich podobne artykuły.

Wiktor Mamcarz
Od 20 lat zajmuje się naprawą układów paliwowych silników Diesla. Uczestnik wielu szkoleń dotyczących naprawy wtryskiwaczy, pomp wysokiego ciśnienia oraz pompowtryskiwaczy.
Sprawdzenie pompy CR to jedynie
200 zł
Aby dowiedzieć się ile kosztuje regeneracja wypełnij
Formularz wyceny